09:00 - 17:00; Sun - 🚫

(03) 2769 600

(09) 6133 500

Mobiilia käyttöä selaimessa ja sovelluksessa

0 Comments
matkapuhelin

Oletko koskaan miettinyt, miksi avaat mieluummin sovelluksen tai selaimen? Aiemmin näissä kahdessa oli valtavasti eroa, joten kysymykseen vastaaminen oli myös suhteellisen helppoa. Osa arjen palveluista on tehty ainoastaan mobiilikäyttäjille kun taas toiset pystyvät tarjoamaan verkkosivuillaan yhtä laadukkaan elämyksen mobiililaitetta käytettäessä. Mistä erot johtuvat, miksi eroja on ja kumpaa kannattaa lähteä kehittämään organisaation lähitulevaisuutta ajatellen?

Erot näkyvät voimakkaammin hyvien ja huonojen mobiilisovellusten välillä. Vaikka ärsyynnymme usein huonosta käyttöjärjestelmän suunnittelusta myös verkkosivuilla, ei kukaan suostu käyttämään huonoa mobiilisovellusta kuin pakkotilanteessa. Eroja hyvien mobiilisovellusten ja responsiivisten verkkosivujen välillä onkin jo haastavampi löytää. Molemmat yleensä ottaen skaalautuvat näytölle kuin näytölle. Monilla yrityksillä sovellus ja sivuston mobiiliversio muistuttavat toisiaan niin paljon, että eroja joutuu etsimään kuin neulaa heinäsuovasta. 

Responsiiviset verkkosivut muistuttavat ominaisuuksiltaan sovelluksia

Responsiivisuus on ollut päivän sanana jo pitkään mobiiliystävällisessä suunnittelussa. Responsiiviset verkkosivut mukautuvat laitteelle kuin laitteelle, eli toisin sanoen sivu skaalautuu automaattisesti käytettävän laitteen näytön koon mukaan. Erillisistä sivujen mobiiliversiosta on onneksi jo luovuttu, ja responsiiviset sivut ovat tulleet tilalle tehden muun muassa sivujen päivittämisestä huomattavasti joutuisampaa. Nykyään useat sivustot muistuttavat pitkälti sitä, miltä mobiilisovelluksetkin. On sivupalkkia, logoa ja ikoneita paikoilla, jotka ovat tulleet tutuiksi sovelluksista. 

Sovelluksen kehittäminen vaatii resursseja

Niin, mobiilisovelluksen kehittämiseen saa upotettua hyvin paljon rahaa. Säästää voi useasta tekijästä, mutta usein nämä säästöt voivat tulla kalliiksi jälkeenpäin. Sovelluskehitys kun ei ole vaan koodipätkän kirjoittamista toisen perään, vaan budjettiin täytyy laskea sovelluksen kehittämiseen käytettävä tutkimustyö, kannattavuuslaskelmat, suunnitteluvaiheet sekä itse työhön kuluvat tunnit. Hyvä sovellus voi pyöriä hyvinkin neli- tai viisinumeroisissa luvuissa, ellei omasta takaa löydy tekijää tai sovelluksen kehittämiseen käytetä valmiita mallipohjia. Tämän lisäksi kuluihin on laskettava sovelluksen päivittämisestä ja huollosta aiheutuvat kulut. 

Kuka maksaa lystin – markkinoinnista saatavat rahat vierivät selainten puolelle

Puhutaan vielä pieni hetki rahasta. Onko yrityksen tai organisaation tavoitteena tienata hyödyntämällä markkinoinnista saatavia kuluja? Vai onko tarkoituksena panostaa erinomaiseen hakukonemarkkinointiin? Oli tilanne kumpi tahansa, on valinta tällöin responsiivisen verkkosivun kehittäminen huippuunsa. Sovelluksista vielä silloin tällöin löytyvät mainokset eivät luo yhdellekään yritykselle uskottavuutta. 

 

Yhdenkään yrityksen ei kannata lähteä mobiilisovelluksen tuottamiseen ilman selkeää tietoa sillä saavutettavista voitoista. Tällöin on osattava määritellä, mikä mobiilisovelluksessa tuo lisäarvoa asiakkaille ja mihin tarpeisiin mobiilisovellus vastaa. Arvon mittaamisen työkalut on kehitettävä jo ennen sovelluksen käyttöönottoa huomioon. 

Saavutettua kilpailuetua muihin alan toimijoihin mobiilisovelluksella

Millaiset asiat tekevät mobiilisovelluksesta sellaisen, että käyttäjä haluaa ladata ja hyödyntää sovellusta sivuston sijaan? Arvon tuotto on se geneerinen vastaus, mutta arvo voi tarkoittaa hyvin eri asioita käyttäjille. Useimmiten yritysten tekemät menestyvät mobiilisovellukset keskittyvät kanta-asiakasohjelmiin. Tämä on ehkä selkein arvon luomisen muoto, sillä kanta-asiakkuuden ja mahdollisten siihen liittyvien tarjousten rajaaminen ainoastaan mobiilisovellusta käyttäville asiakkaille tekee sovelluksen lataamisesta houkuttelevaa.

Liikaa sovelluksia – yhä useampi meistä suosii toimivia verkkosivuja

Sovellusähkyksi tai sovellusväsymykseksi suomen kielessä kutsuttu app fatigue on todellinen ilmiö, joka havaittiin muutamia vuosia sitten alalla. Ihmisiä pyydetään lataamaan yhä useampia sovelluksia päivittäiseen käyttöön, mutta puhelimen muisti on rajallinen eikä kovin montaa kiinnosta seurata useampaa sivua sovelluksia omalla puhelimella. Tämä ilmiö teki verkkosivujen paremmasta optimoinnista mobiiliin yhä houkuttelevampaa. Vaikka pahin väsymys lienee jo takanapäin, harkitsee käyttäjä vuonna 2020 aiempaa tarkemmin sitä, mikä sovellus todella antaa tarpeeksi lisäarvoa ja hyötyä omaan arkeen.